Adana'dan Portreler Galerisi isimli ansiklopedik çalışması yayınlanan Taner Talaş, kucuksaat.com haber merkezine kitapla ilgili kendisine iletilen görüş ve öneriler sonrasında açıklamalarda bulundu.
Taner Talaş'ın açıklamaları şöyle:
Böylesine kapsamlı bir eser Adana’da ilk defa yayınlandı. Ayrıca tevazuyu elden bırakmadan söylemem gerekir ki herhangi bir kamu kurumundan destek almadan, bireysel bir organizasyonla bir esere, Adana Cumhuriyet tarihinde en yüksek yapılan ekonomik yatırım olduğunu söylemek isterim.
Tabi ki ilk olmanın getirdiği yanlışlıklar olacaktır. Bu nedenle, 1. Cildin 2. Baskısını kesinlikle yapacağız. Dağıtımı tamamladıktan sonra, tarafımıza ulaşan telkin, tavsiye ve eleştirileri ziyadesiyle değerlendireceğiz. Çok az miktarda dahi olsa bilgi yanlışlıkları ve teknik hataları düzeltme imkânına sahip olmuş olacağız.
2. CİLT VE DEVAMI KESİNLİKLE YAYINLANACAK
1. cildi yayınladıktan sonra zaten elimizde 2. Cilt için çok sayıda isim mevcuttu. Ancak kitabın dağıtımı sonrasında aldığım geri bildirimler neticesinde benim de bilmediğim ulusal başarısı olan onlarca Adanalının ismi tarafıma ulaştı.
1. ciltte gösterdiğimiz nesnel kriterleri koruyarak, 2. Cilt için listeyi de Ocak ayı sonunda tamamlayacağız.
ADANA’NIN HER SOKAĞI DEĞERLİ ANCAK TÜM İSİMLERİ YAZMA İMKÂNIMIZ YOK
Önsözde de belirttiğim gibi şimdiye kadar birçok kurum ve kişi Adanalı Ünlüler Ansiklopedisi yapmaya çalıştı ancak başarılı olamadı. Çünkü etkiye açık bir organizasyonun başarıya ulaşması mümkün değildi. Bu nedenle biz, “Ulusal başarı kriteri” getirdik. Bu kriter ciddi oranda tartışmaları bitiren bir durumu ortaya çıkardı. Ben inanıyorum ki sadece Cumhuriyet tarihini esas alarak yapacağımız liste 4 cildi tamamlayacak sayıdadır.
İLK DEFA YER ALAN YÜZLERCE BİLGİ VAR
Gazetecilik açısından da içerikte yüzlerce yeni bilgi mevcut. Gerek basın dünyasında gerekse akademik dünyada ilk defa yer alan yüzlerce bilgi ve haber ansiklopedi içerisinde yer aldı. Özellikle bu konunun okumaya karar veren insanlar açısından değerlendirilmesini isterim.
GERİ DÖNÜŞLER MOTİVASYON KAYNAĞIM OLDU
Dağıtımı gerçekleştirdiğimiz günden itibaren her gün onlarca telefon aldım. Bu geri dönüşler içerisinde, hayatlarını yazdığım ve yaşayan Adanalıların tebrikleri ayrıca kıymetli oldu. Şuana kadar yüzde 80 seviyesinde hayatlarını yazdığımız kişilere ulaştık. Listenin tamamına ulaşacağımızı zannediyorum.
ADANA GERÇEĞİNİ TÜM TÜRKİYE’NİN GÖRMESİ LAZIM
Dağıtımdaki en büyük hayalim, dağıtım esnasında Türkiye’nin tüm vilayetlerine ulaşarak, ilgili kişilere ansiklopediyi göndererek, Adana gerçeğinin Edirne’den Kars’a tanınmasını sağlamakta. Bu nedenle 1. Cildin 2. Baskısının âdetini artırmak için elimden gelen girişimleri sürdürüyorum. Daha önce yönettiğim gazetenin almanak çalışmasını yaparken, önsözde yazdığım sözü tekrarlamak istiyorum; Varlığımız Adana’ya armağan olsun.
TALAŞ'IN ADANA'NIN PORTRELER GALERİSİ KİTABINA YAZDIĞI ÖNSÖZ:
Klişe haline gelmiş olan “Adanalı Ünlüler” meselesi, toplam beş kıymetli isim üzerinden (Orhan Kemal, Yaşar Kemal, Yılmaz Güney, Karacaoğlan, Dadaloğlu) tartışılarak şekillenmiştir. Adanalı olarak bilinen diğer değerli isimler içinse, gerek biyografik olarak gerekse envanter anlamında yapılan çalışmalar bir türlü istenen, olması gereken seviyeye gelememiştir. Çok değerli çalışmalar yapılmasına karşın, tüm boyutlarıyla ‘Adana fotoğrafını resmedecek çalışmalar maalesef sonuçlanamamıştır. Çalışmaların akamete uğramasının en önemli nedenlerinden biri; her sokağında ayrı bir değerin var olduğu Adana’nın portrelerini ortaya çıkarmaya çalışırken, gerekli kriterlerin ortaya konamamış olmasıdır.
Özellikle yerel değerlerin, ulusal ve uluslararası isimlerle birlikte aynı çalışmanın içinde yer alması, kıymetli çabaların sonuçlanmasını engellemiştir. İşte bu denemeler uzun yıllar hayalini kurduğum çalışmaya başlarken, neler yapıp neler yapmamamız gerektiği konusunda ufkumuzu aydınlattı. “Adana’dan Portreler Galerisi” başlığı altında yapacağımız cüretkâr çalışmanın, bizi ciddi sayıda bir isim listesiyle karşı karşıya bırakacağını öngörüyorduk ancak derya deniz bir listenin altında kalacağımızı bilemezdik. Sanattan siyasete, spordan edebiyata, iş dünyasından medyaya, bilimden adalete...
Ulusal ve uluslararası başarılara imza atmış ve markalaşmış Adanalı isimler listesinin hayranlık veren büyüsü altında kaldık. Oluşturduğumuz kriterler ışığında bir yol hartası çizerek çalışmaya başladık. İki istisna isim dışında Cumhuriyet Dönemi’ni esas alıp, ulusal başarısı olma koşuluyla bir liste oluşturmaya başladık. Listeyi oluşturdukça bağrından çıkardığı insanlarla hem ulusal hem de uluslararası anlamda tarihe damga vurmuş “ADANA” gerçeğini daha yakından tanıma fırsatını da yakalamış olduk.
Yaşamın tüm alan ve disiplinlerinde, kültür şubelerinde, kendi imkân ve gerçekleriyle bu denli var olan, Türkiye ve dünyada, başka bir şehri var mıdır? Zannetmiyorum. Tarım, sanayi, edebiyat, gazetecilik, sinema, güzel sanatlar, spor ve bilim... Bu alanların alt başlıkları dâhil olmak üzere; tüm kategorilerde doğal imkânlar ve siyasal konjonktürden bağımsız olarak, istikrarlı bir biçimde, on yıllardır değer üreten bir şehirden bahsediyorum. 200’e yakın sinemanın aynı zaman diliminde faaliyette olduğu bir şehir…
Çalışmaya başlarken en büyük endişem; Adana’nın sanayi ve tarım kent olması dolayısı le bir zenginlik ürettiği, bu sebeple eserimiz oluşturacak listede en fazla sanayici ve zenginlik neticesinde siyasetçinin fazlaca bulunacak olmasıydı. Acaba “Sanat”, “Edebiyat”, “Basın” gibi diğer kategoriler gölgede kalır mıydı? Hiç de öyle olmadı. Ulusal başarı kazanmış Adanalılar listesinde, her kategoride zengin bir tablo ortaya çıktı. Tango sanatçısından mevlithana, ressamdan din adamına, sinemacısından operacısına kadar çok renkli bir yapı belirdi önümüzde. Siyaset alanında ise, Türkiye siyasi arenasında, ne kadar farklı bakış ve bunların ne kadar fraksiyonu varsa, hepsinde kurucu hatta genel başkan düzeyinde bulunmuş birçok Adanalı, ayrı birer renk olarak eşlik etti bu tabloya.
İki yıldır emek verdiğimiz ve listemize her gün yen bir ismin daha eklenmesi bu çalışmaya “Birinci Bölüm” olarak bir nihayet verme kararına itti bizi. En nihayetinde çok önemli başarılara imza atmış yüzlerce Adanalıdan bahsediyoruz. Bu nedenle elinizdeki çalışma; yıllar sürecek, kaç cilt olacağını bilemediğimiz bir çalışmanın ilk basamağı olarak değerlendirilmelidir. Bu satırları yazarken dahi, gerek kendi araştırmalarımız gerekse çalışmamızdan haberdar olan ilgili dostlarımız, yeni ve çok başarılı isimler bildirerek listenin her geçen gün artmasını sağladılar.
Her biri kendi alanında önemli bir değer olan “Adana’nın Portreleri”ni disiplinli bir liste haline getirip, biyografilerini yayınlarken amacımız; şehrin lümpenliğe teslim olup, üretmeyi unuttuğu bu süreçte, yakın tarihimize damga vuran, “Üretken Adana Kültürü”nün yaratıcılarını hatırlatmak ve Adana’nın mayasında bulunan potansiyele dikkat çekmektir.
Doğma büyüme Adanalı bir gazeteci olarak, dünya insanlık ailesine katkı yapan Adanalıların birçoğunu, araştırma yaparken tanımış olmanın utancını da itiraf etmeliyim. Birçoğu; doktora tezlerine, araştırmalara konu olması gereken insanlara şimdiki Adanalılar olarak; bu gururu bizlere yaşattıkları için vefa borcumu da sembolik olarak ödemek istiyorum. Meselenin gazetecilik boyutu ise ayrı bir bahistir. Elinizdeki çalışmanın, daha önce herhangi bir yerde yayınlanmamış onlarca özel haberi de barındırdığını bilmenizi isterim.
Bu eser doyurucu bir görsel sunumla sizlere vermek gayesi le özgeçmişlerin yazdığımız kişilerden bazılarının fotoğrafları açık kaynaklarda yayınlayan kurumlardan alıntıdır. Her bir özgeçmişi kişinin en verimli döneminde göründüğü fotoğraf ile vermeye çalıştık. Bu sebeple görüntü kalitesindeki tarihten kaynaklanan yetersizlikler konusunda affınızı rica ederim.
Çalışmalarım esnasında; Adana ile ilgili tüm kültürel çaba ve çalışmalarda muhakkak adı geçen Adana Alparslan Türkeş Bilim ve Teknoloji Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanı Ahmet Karataş’a, özgeçmiş yazımlarında yoğun emeği geçen gazeteci Erol Saylan ve öğretmen Ali Talaş’a, çalışma boyunca tüm aşamalarda emeği olan kurucusu olduğum ”kucuksaat.com” editörü Kemal Soner’e, eser görsel halde elinizdeki formda tasarlayan Cevher Süzen’e, eserde kullandığımız illüstrasyonları çizen Hakan Çapkan’a, eserin basım ve Türkiye genelinde dağıtım süreçlerine katkı koyan, giriş bölümünde isimlerin andığım “Kültür Dostları”na ayrı ayrı teşekkür ederim. En kısa sürede diğer ciltlerde buluşmak dileği ve heyecanıyla...
Taner TALAŞ
Eşim Selma Hanım ve çocuklarım Ayşegül, Sude, N. Türker’e sabırları için sonsuz teşekkürlerimle...